Kunnoittamisen kulttuuri
Suhteiden kasvatusta tiimipedagogisin keinoin. Sitä kuinka toisen ihmisen arvostusta, rohkaisua ja kuulumisen tunnetta voidaan vahvistaa ja opettaa ryhmässä/luokassa.
Huomaaminen ja näkyväksi tekeminen
Jokainen lapsi kuuluu joukkoon, jokainen on omana itsenään arvokas. Jokainen pyydetään mukaan ääneen sanomalla: Tule mukaan! Lapsi saa kokea kuuluvansa tiimiin, hän on ryhmän jäsen. Kukaan ei jää ulkopuolelle, ketään ei jätetä yksin.
Jokainen tulee kohdatuksi
Jokaisen potentiaalin näkeminen, jalokiven löytäminen ja esiin nostaminen. Erilaisuus nähdään vahvuutena. Jokainen saa tasavertaisesti aseman, jossa häntä kuunnellaan, hänelle annetaan vastuuta ja häneen luotetaan. Jokainen saa rohkaisua ja kannustusta opettajalta ja muilta lapsilta.
Hyvän jäljen jättäminen
Kauneuden näkeminen itsessä, toisessa ja ympäristössä. Hyvän näkeminen toisessa. Vastuu, toisen nostaminen, kuunteleminen. Lämpö ja välittäminen kohtaamisissa ja vuorovaikutuksessa. Yhteisvastuullisuus tiimissä. Kun katson taakseni, mitä näen? Millaisen jäljen jätin?
Vapaus ajatella
Lapset oppivat yhdessä tekemällä, pohtimalla ja kokeilemalla. Opettaja siirtyy sivuun keskiöstä kohtaamaan lapsia ja auttamaan heitä ajattelemaan ja tekemään ratkaisuja itsenäisesti. Aikuinen herättelee kysymyksiä ja rohkaisee.
Luottaminen ja valtuutus
Kun uskoo siihen, että jokainen pystyy ja osaa, alkavat he itsekin uskoa siihen. Ratkaisuun voi päästä monin eri tavoin. Muista olla hiljaa silloin, kun kaikkein mieluiten ohjaisit. Kun luotat ja valtuutat, niin annat vas- tuun siirtyä ja mahdollistat kasvun.
Huomaaminen ja näkyväksi tekeminen
Jokainen lapsi kuuluu joukkoon, jokainen on omana itsenään arvokas. Jokainen pyydetään mukaan ääneen sanomalla: Tule mukaan! Lapsi saa kokea kuuluvansa tiimiin, hän on ryhmän jäsen. Kukaan ei jää ulkopuolelle, ketään ei jätetä yksin.
Jokainen tulee kohdatuksi
Jokaisen potentiaalin näkeminen, jalokiven löytäminen ja esiin nostaminen. Erilaisuus nähdään vahvuutena. Jokainen saa tasavertaisesti aseman, jossa häntä kuunnellaan, hänelle annetaan vastuuta ja häneen luotetaan. Jokainen saa rohkaisua ja kannustusta opettajalta ja muilta lapsilta.
Hyvän jäljen jättäminen
Kauneuden näkeminen itsessä, toisessa ja ympäristössä. Hyvän näkeminen toisessa. Vastuu, toisen nostaminen, kuunteleminen. Lämpö ja välittäminen kohtaamisissa ja vuorovaikutuksessa. Yhteisvastuullisuus tiimissä. Kun katson taakseni, mitä näen? Millaisen jäljen jätin?
Vapaus ajatella
Lapset oppivat yhdessä tekemällä, pohtimalla ja kokeilemalla. Opettaja siirtyy sivuun keskiöstä kohtaamaan lapsia ja auttamaan heitä ajattelemaan ja tekemään ratkaisuja itsenäisesti. Aikuinen herättelee kysymyksiä ja rohkaisee.
Luottaminen ja valtuutus
Kun uskoo siihen, että jokainen pystyy ja osaa, alkavat he itsekin uskoa siihen. Ratkaisuun voi päästä monin eri tavoin. Muista olla hiljaa silloin, kun kaikkein mieluiten ohjaisit. Kun luotat ja valtuutat, niin annat vas- tuun siirtyä ja mahdollistat kasvun.